نظرآبادشهري با 180هزار نفر جمعيت فقط يک دبيرستان دارد!!!!!!!
امروزه اغلب آسيبها و مخاطرات محيط شهري طي فرايند رشد فزاينده­جمعيت شهرها به ويژه ناشي از مهاجرت بي رويه جمعيت روستايي به شهرهااست. در مراكز استانها با كمبود زيرساختهاي شهري ناشي از ضعف مديريت وبرنامه ريزي تشديد شده است. متأسفانه مديران و تصميم گيرندگان شهري و حتي بعضي از شهروندان با تصميم گيري و اقدامات نابخردانه آسيبها و مشكلاتي را درنظام شهري زمينه سازي ميكنند.آسيبهاي موجود در فضاهاي شهر گاهي ناشي از اوضاع محيط طبيعي يامخاطرات طبيعي است. اما در اكثر موارد ناشي از سياستگذاري هاي غلط وبرنامه ريزيه اي نامتناسب مخاطرات انساني صورت ميگيرد. از مهمترين اين­مشكلات، كمبود و نارسايي سرانه راهها و فضاهاي آموزشي و توزيع فضايي­نامناسب كاربري هاي شهري است. اين وضعيت موجب آسيبهاي اجتماعي-اقتصادي يا مخاطرات انساني در شهر شده است. بنابراين تعيين معيارهاي مطلوب­ومناسب و مكان يابي مناسب براي هر كاربري شهري اامي است. در همين راستااستقرار كاربري آموزشي بويژه دبيرستانها از اهميت ويژهاي برخوردار است.شواهد موجود در شهر نظرآباد نشانگر آن است كه كاربريهاي آموزشي از يك طرف به دليل مجاورت بـا كاربري هاي نامتجانس و ناسازگار و از طرف ديگرپايين بودن ظرفيت فضاهاي آموزشي از لحاظ فضاي باز، زيربنا، كلاس درس وهمچنين به دليل توزيع نامناسب فضايي در سطح شهر بهره وري بهينه را نخواهدداشت. بدين منظور دستيابي به بهره وري بهينه فضاهاي آموزشي و ايفاي كاركردمطلوب آنها، توجه به ساماندهي فضاهاي شهري بويژه كاربري آموزشي به عنوان يك كاربري فرهنگي بسيار ضروري است يكي از مراحل اساسي برنامه ريزي شهري، برنامه ريزي كاربري اراضي شهراست. براي موفقيت در برنامه ريزي كاربري اراضي شهر احتياج به اطلاعاتي جامع­و دقيق از عناصر تشكيل دهنده شهر است. براي مثال در ايجاد يك واحد آموزشي­احتياج به اطلاعات متغيرهاي زير داريم:


اطلاعات جامع جمعيت شهر، نقشه كاربري اراضي شهر در زمان حاضر،اطلاعات اوضاع جغرافياي طبيعي اعم از شناخت ناهمواري ها، اقليم، شبكه آبها وسايراطلاعات محيط طبيعي و انساني شهربويژه اطلاعات كمي وكيفي تاسيسات وزيرساختهاي شهري ضروري است.همگي اين اطلاعات روابط متقابل همه جانبه­پيچيده ديناميكي با يكديگر دارند كه قابليت پردازش آنهارا دارد كمبود فضاهاي آموزشي در بعضي از نواحي شهري، تراكم بيش از حددانش­آموز در كلاسهاي درس و فضاهاي باز در بعضي از مدارس و كمبود سرانه­فضاهاي آموزشي و نهايتاً نارسايي در اين بخش از يكسو و توزيع فضايي نامتعادل­ونامتناسب مكانهاي آموزشي و همجواري آنها با كاربري هاي ناسازگار در سطح­شهر نظرآباد از سوي ديگر مشكلي مزيد بر كمبود سطح اينگونه فضاها بوده و ضمن­تقليل مطلوبيت و كارايي، عدالت اجتماعي و اقتصادي را به مخاطره انداخته است.


درابتداي دهه هشتاد دبيرستان هاي نظري موجود درشهرنظرآبادکه 80000هزار نفر داشت وامروز که جمعيت شهر به 180000هزارنفر افزايش يافته است، هيچ اثري ازاين مدارس نيست .همگي به مرور زمان حذف شدند.به جز مدارس نمونه دولتي فقط يک مدرسه دخترانه ويک دبيرستان دخترانه وجود دارد ومحلات سيدجمال الدين ،علي آباد،رسالت ،صالح آباد ،مفتح که جمعيت متراکمي هم دارند فاقد دبيرستان نظري مي باشند .ودانش آموزان باطي مسافت خارج از استانداردبه تنها دبيرستان شهر در مرکزشهر مي روندودرتنها دبيرستان شهر نيز تراکم دانش آموزي کلاسها قريب به 50نفر مي باشد.


ادامه مطلب.


مشخصات

  • جهت مشاهده منبع اصلی این مطلب کلیک کنید
  • کلمات کلیدی منبع : آموزشي ,فضاهاي ,كاربري ,شهري ,كمبود ,ريزي ,فضاهاي آموزشي ,برنامه ريزي ,كاربري اراضي ,ريزي كاربري ,توزيع فضايي ,ريزي كاربري اراضي
  • در صورتی که این صفحه دارای محتوای مجرمانه است یا درخواست حذف آن را دارید لطفا گزارش دهید.

تبلیغات

محل تبلیغات شما
محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

Onix شهریار برهه برهنگی راهنمای سفر نقاشی ساختمان در شهریار معتبرترین راه های کسب درآمد نوین اینترنتی خرید تن ماهی بندرعباس abta شرط بندي